Alles wat geen waarde toevoegt aan het product of dienst is verspilling.

– Marcel Lemmen

De 7+1 Verspillingen

De belangrijkste kern van continu verbeteren wordt gevormd door waarde genereren voor de klant én het wegnemen van verspillingen in werkprocessen. Alles wat geen waarde toevoegt aan het product of dienst in de ogen van de klant, is verspilling. Wanneer je verspillingen wegneemt kom je tot kortere doorlooptijden en een hogere kwaliteit door minder kans of fouten en herstel activiteiten. Hierdoor bereik je een hogere efficiëntie, bespaar je kosten en verbeter je de klanttevredenheid.

Het maakt hierbij niet uit of het om processen in de maak-en proces industrie gaat of om processen in de zakelijke dienstverlening. De verspillingen van Lean zijn onder te brengen in acht categorieën. Tot voor kort spraken we van de 7 verspillingen, maar er is inmiddels één extra verspilling aan het rijtje toegevoegd; verspilling van talent. Vandaar 7 + 1 verspillingen:

  1. Transport
  2. Voorraad
  3. Beweging
  4. Wachten
  5. Over-productie
  6. Over-bewerking
  7. Fouten
  8. Talent

1. Transport – Onnodig verplaatsen van materiaal of informatie

Een verspilling in transport kan meerdere vormen aannemen; te ver, te veel, te weinig of te vaak. De ideale situatie houdt in dat er precies genoeg op de juiste tijd wordt geleverd. Hierdoor heb je niet te maken met onvoorziene opslag of wachttijden.

2. Voorraad – Materiaal of informatie welke niet direct nodig is of gebruikt wordt

Een ruime voorraad lijkt in eerste instantie geweldig, maar wat dacht je van alle tijd, geld en moeite die het kost om de juiste producten in je voorraad te vinden? En de ruimte die voorraad in beslag neemt. En wat als ze beschadigd raken of niet verkocht worden? Allemaal verspillingen. Zorg daarom dat de voorraad precies groot genoeg is voor wat je nodig hebt.

3. Beweging – Onnodige beweging van de medewerker op de werkplek

Te veel beweging binnen een werkproces leidt tot verspilling in tijd. Zoals de tijd om iets te vinden. Wanneer alles op de juiste plek ligt, wordt er simpelweg meer tijd bespaart en loopt het proces sneller door. Maar ook een verkeerde of te zware werkhouding kan leiden tot verspilling in energie van degene die de beweging uitvoert.

4. Wachten – Wachten op materiaal of informatie of machine

Wanneer een proces oponthoud geeft, ontstaat er een bepaalde wachttijd. Machines wachten op onderdelen, mensen wachten op machines, et cetera. Vaak wordt deze wachttijd opgevuld met activiteiten die geen waarde toevoegen voor de klant. Een grote verspilling, maar wat is de oplossing hiervoor? Zorg ervoor dat alle stappen in het proces goed op elkaar aansluiten hierdoor vermindert de wachttijd en werk je efficiënter.

5. Overproductie – Meer of eerder produceren dan er gevraagd wordt

Wanneer je meer maakt of levert dan wat de klant gevraagd heeft spreken we van overproductie. Bij overproductie heb je te maken met een te grote voorraad die je waarschijnlijk niet snel kwijt kan. De oplossing is daarom: Maak niet meer dan wat de klant vraagt.

6. Overbewerking – Meer doen aan het product of informatie dan nodig is

Bij overbewerking als gevolg van overbodige processen wordt er meer gedaan dan waar de klant om heeft gevraagd. Het is belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de verwachtingen van de klant. Hierdoor voorkom je dat je meer of minder doet dan nodig is.

7. Fouten – Defecten herstellen kost extra tijd en materialen

Een fout maken is natuurlijk hartstikke menselijk, maar helaas kan het echter wel tot defecten en dus tot verspillingen leiden. Het herstelproces van een defect kost je namelijk vaak veel tijd, geld en moeite die in eerste instantie onnodig was geweest. Probeer fouten vaak daarom zoveel mogelijk te voorkomen.

8. Talent – Zorg dat de kennis en kunde van medewerkers benut wordt

Deze is pas later aan het rijtje toegevoegd. Het komt namelijk steeds vaker voor dat de creativiteit van medewerkers niet of onjuist wordt gebruikt in het werk dat zij doen.  Dit leidt niet alleen tot een verspilling van de kennis, maar zorgt ook nog eens voor ontevreden en ongemotiveerde werknemers.

Lukt het je nou niet om al deze 7+ 1 verspillingen in een keer weg te nemen?

Geen zorgen! Waar het uiteindelijk bij Continu Verbeteren om draait is dat het proces, met hulp van de medewerkers, met kleine stapjes steeds soepeler verloopt en dat de klant tevreden is met het eindresultaat. Blijf focussen op die 7 + 1 Verspillingen.

Deze site maakt gebruik van cookies om jou een betere browserervaring te bieden zoals omschreven in de privacy- en cookieverklaring.
Door deze website te bezoeken, ga je akkoord met ons gebruik van cookies.