Leren is een continu proces, training is een event
Training is meestal een event of een serie van events en vindt toch vooral plaats met afstand van de werkplek. Ook zit hier vaak geen continuïteit in. Dat terwijl steeds meer organisaties streven naar een continu lerende organisatie.
Vijftig procent van wat trainers ons vertellen zijn we binnen een uur weer vergeten als we de stof niet in de juiste context oefenen. Verschillende onderzoeken tonen aan dat leren het beste werkt in de juiste context.
Dat betekent leren in de praktijk en op je eigen werkplek, niet in een trainingsruimte, om zodoende jouw medewerkers te enthousiasmeren en vertrouwd te maken met het waarom, wat en hoe in de toepassing van verbetertools, waardoor verbeteren een intrinsieke motivatie wordt.
Het 70-20-10 leermodel
Mijn inspanningen zijn dan ook gericht het neerzetten van een autonome verbeterorganisatie met blijvende resultaten. Het ‘leren verbeteren’ van de organisatie zelf gericht op continu verbeteren.
Met een continue lerende organisatie gebeurt 70% van het leren op de werkvloer door doen, ervaren en reflecteren (het informele leren). Daarom combineer ik theorie met praktijk. Uw medewerkers moeten (op termijn) het verbeterproces zelf kunnen voortzetten vanuit een stevig verankerde continue verbeter cultuur.
Zowel bij het uitvoeren van een Quickscan, een Potentieelscan, danwel bij het implementeren van een Quickwin oplossing aan de hand van verbetertools of verbeterprogramma betrek ik de medewerkers en train ik hen ‘on the job’.
Dit helpt jou als ondernemer niet alleen in je resultaatgebieden, maar je krijgt ook een tevreden medewerker.