Waarom 7+1 Verspillingen?

Door: Marcel Lemmen

Alles wat geen waarde toevoegt voor de klant

De belangrijkste kern van continu verbeteren wordt gevormd door waarde genereren voor de klant én het wegnemen van verspillingen in werkprocessen. Alles wat geen waarde toevoegt aan het product of dienst in de ogen van de klant, is verspilling. Wanneer je verspillingen wegneemt bereik je efficiëntie. Het maakt hierbij niet uit of het om processen in de maak-en proces industrie gaat of om processen in de zakelijke dienstverlening. De verspillingen van Lean zijn onder te brengen in acht categorieën. Vaak spreken we van de 7 verspillingen, maar er is inmiddels één extra verspilling aan het rijtje toegevoegd, verspilling van talent. Vandaar 7+1 verspillingen.

1. Transport
2. Voorraad
3. Beweging
4. Wachten
5. Overproductie
6. Over-bewerking
7. Fouten
8. Talent

Lukt het je nou niet om al deze verspillingen in een keer weg te nemen?

Geen zorgen! Waar het uiteindelijk bij continu verbeteren om draait is dat het proces, met hulp van de medewerkers, met kleine stapjes steeds soepeler verloopt en dat de klant tevreden is met het eindresultaat.

Om deze 7+1 verspillingen te identificeren – ‘leren zien’ en vervolgens te elimineren – ‘leren doen’ starten we met de Quickscan. Zowel bij het uitvoeren van analyse met een Quickscan als bij het implementeren van Quickwin oplossingen aan de hand van verbetertools of verbeterprogramma betrek ik de medewerkers en train ik hen ‘on the job’.

Marcel Lemmen
Adviseur, trainer & coach in verbeteren

Dit vind jij misschien ook interessant

verbeteren naar beter op de werkvloer

Go to the GEMBA!

‘GEMBA’ betekent in het Japans ‘echte plek’, vrij vertaald werkvloer, oftewel de plaats binnen de organisatie waar de daadwerkelijke waarde gecreëerd wordt.

PDCA Cyclus Plan Do Check Act

De PDCA-cirkel

Werken met processen is sturen op resultaten. Maar hoe werkt dat dan precies? Hoe zien we dat terug in de structuur van een proces? Het antwoord is eenvoudig…

Continu verbeteren

Autonoom Continu Verbeteren

Steeds meer organisaties streven naar een continu lerende organisatie. Leren is een continu proces, training is een event.

Deze site maakt gebruik van cookies om jou een betere browserervaring te bieden zoals omschreven in de privacy- en cookieverklaring.
Door deze website te bezoeken, ga je akkoord met ons gebruik van cookies.