Alles wat geen waarde toevoegt voor de klant
De belangrijkste kern van continu verbeteren wordt gevormd door waarde genereren voor de klant én het wegnemen van verspillingen in werkprocessen. Alles wat geen waarde toevoegt aan het product of dienst in de ogen van de klant, is verspilling. Wanneer je verspillingen wegneemt bereik je efficiëntie. Het maakt hierbij niet uit of het om processen in de maak-en proces industrie gaat of om processen in de zakelijke dienstverlening. De verspillingen van Lean zijn onder te brengen in acht categorieën. Vaak spreken we van de 7 verspillingen, maar er is inmiddels één extra verspilling aan het rijtje toegevoegd, verspilling van talent. Vandaar 7+1 verspillingen.
1. Transport
2. Voorraad
3. Beweging
4. Wachten
5. Overproductie
6. Over-bewerking
7. Fouten
8. Talent
Lukt het je nou niet om al deze verspillingen in een keer weg te nemen?
Geen zorgen! Waar het uiteindelijk bij continu verbeteren om draait is dat het proces, met hulp van de medewerkers, met kleine stapjes steeds soepeler verloopt en dat de klant tevreden is met het eindresultaat.
Om deze 7+1 verspillingen te identificeren – ‘leren zien’ en vervolgens te elimineren – ‘leren doen’ starten we met de Quickscan. Zowel bij het uitvoeren van analyse met een Quickscan als bij het implementeren van Quickwin oplossingen aan de hand van verbetertools of verbeterprogramma betrek ik de medewerkers en train ik hen ‘on the job’.